onsdag den 28. august 2019

Top 10 - Mine favorit sange

Min musiksmag er bred, så min top 10 liste vil indeholde alt fra gammelt til nyt, pop til rock. Jeg er vokset op i en familie, hvor musikken har spillet en stor rolle. Mine forældre har igennem årene introduceret min søster og jeg til ACDC, Kim Larsen, Gnags, Tracy Chapman og mange flere. Jeg er på mange måder virkelig taknemlig for at jeg har udviklet en bred musiksmag, fordi at jeg sjældent synes at musik er dårligt. Jeg har kun én type musik jeg sjældent gider at høre og det er nyt dansk musik - det er jeg ikke speciel tilhænger af, men så er der heldigvis så meget andet jeg kan høre og noget af det får du lige en top 10 liste over her! Sangene er ikke i rækkefølge af hvilken der er min yndlingssang, for jeg kan umuligt vælge.


1 SANG ➜ Min far introducerede mig fornyligt for sangen "Sitting on the dock of the bay" som hurtigt blev en favorit. Sangen er en masse forskellige optagelser af sangere og musikere, som er blevet lagt sammen til en hel sang. Det er altså ikke den originale version, men en cover-version jeg ofte hører. Når jeg hører den sang er jeg stensikker på at dagen bliver god og hvis jeg har et trist øjeblik, kan den sang oftest få mig i godt humør igen. Der er et link til sangen lige her og jeg synes at du skal give den et lyt; https://www.youtube.com/watch?v=Es3Vsfzdr14


2 SANG ➜ Selvfølgelig skal "Walk me home" af P!nk også på min top 10 liste. Det er sådan en sang som jeg altid skråler med på og som jeg altid skal have volumen helt op på - især når jeg kører bil alene. Der er noget over sangen som giver mig lyst til at synge med og så er det bare en ørehænger generelt. Jeg synes at P!nk er mega undervurderet. Jeg personligt synes, at hun er en af de bedste musikere nutiden har med at gøre. Der er et link til sangen her; https://www.youtube.com/watch?v=aMT7X3yP2pY


3 SANG ➜ Sangen "Charlie" af Kim Larsen er også helt fænomenal. Jeg elsker den og blev fanget af den allerede da jeg hørte den for første gang da hans nye og (desværre) sidste album udkom efter hans død. Jeg synes bare at dén sang kan et eller andet og den rører et eller andet indeni mig. Jeg har altid synes at Kim Larsen var noget helt særligt og har altid haft en stærk tilknytning til hans musik. Min far og mor har altid hørt hans musik derhjemme og når vi var ude at køre, så hans musik ligger så nært mit hjerte. Du får et link til sangen her; https://www.youtube.com/watch?v=FTBG9mfWq9o


4 SANG ➜ Vi bliver i den danske kategori lidt endnu, for jeg har endnu en favorit sang som er lavet af en dansker. Jeg stødte på sangen helt tilfældigt, fordi at jeg havde sat min spotify på shuffle og da min egen playlist var tom, tog den noget tilfældigt musik som andre hører. Der stødte jeg på "Om Igen" af Karl William. Jeg fik hurtigt sangen på hjernen men glemte at gemme den, så jeg var rigtig ærgerlig i et stykke tid over at den var forsvundet for mig. Pludselig blev den spillet i radioen og så skulle den altså gemmes på min playlist. Jeg er vild med Karl Williams tekster som er dybere end de fleste andre tekster fra andre musikere. Jeg var solgt fra det sekund jeg hørte sangen og derfor synes jeg at du skal give den et skud via linket her; https://www.youtube.com/watch?v=Ynx304IjtrY


5 SANG ➜ Min tilknytning til "Talkin' Bout a Revolution" af Tracy Chapman er helt enorm. Jeg har hørt og elsket sangen siden min mor præsenterede mig for den i 2013, hvor jeg fik min aller første guitar i julegave. Dermed var det også den første sang jeg spillede på min guitar og spillede for min mor og far, som gang på gang blev imponeret over mine evner til at spille guitar uden at have gået til nogen form for undervisning. Sangen er god og ligesom så mange andre, en ørehænger. Den får også fuld hammer når jeg sidder i bil. Lyt til sangen her; https://www.youtube.com/watch?v=721JQZw6Spg


6 SANG ➜ Jeg bliver sendt nogle dejlige år tilbage i tiden, når jeg hører "I Don't Feel Like Dancin'" af Scissor Sisters. Jeg bliver sendt tilbage til de dage, hvor vi boede i min gamle hjemby i et rækkehus. Jeg kan huske at min far ofte hørte den når han sad ved computeren i hans lille kontor. Nogengange kunne jeg stå ved siden af det skrivebord imens han hørte musik i timevis. Jeg har altid været stor tilhænger af det musik mine forældre hørte og derfor har jeg nogle særlige sange kært. Denne sang har jeg kært, fordi at den bringer minder frem, som jeg elsker at tænke på. Det er rigtig sådan en sang man både synger og danser med til. Du skulle gøre det samme: https://www.youtube.com/watch?v=4H5I6y1Qvz0


7 SANG ➜ "You Shook Me All Night Long" af ACDC fortjener også et lyt! Jeg er praktisk talt vokset op med den sang. Jeg kan huske at vi tit hørte den når vi kørte bil og min far fik mig til at nikke på en sjov måde med hovedet. Så sad vi der og lavede mærkelige bevægelser med hovedet og sang med. Jeg har altid holdt meget af ACDC' musik generelt. Jeg synes de laver noget beundringsværdigt musik, som man alt for sjældent taler om her hvor jeg kommer fra - ellers er det bare mig der ikke har de venner som hører den slags. Anyways; det skal ikke holde mig fra at skrue anlægget højt op, både i bilen og derhjemme, for at skråle med. Giv den lige et lyt - man kan ikke undgå at synge med; https://www.youtube.com/watch?v=xuoXkMZvD5Q


8 SANG ➜ "Kærligheden Kalder" af Sanne Salomonsen skal også på min liste. Jeg havde i mange år glemt den, indtil jeg fornyligt stødte på den, helt tilfældigt. Nu er den på min egen private playlist og der skal den blive. Det er jo en sang jeg vil tro at næsten alle danskere kender og den er jo bare god. Rytmen, sangen og teksten sidder bare lige i skabet. Jeg synger altid med når jeg hører den og den får altså ikke for lidt. Jeg har ikke rigtigt hørt andet af Sanne Solomonsens musik, men denne sang er totalt uundværlig i mit liv! Der er et link til den lige her; https://www.youtube.com/watch?v=MvXhhRg2CW8


9 SANG ➜ En anden sang som er virkelig fantastisk er "Heaven Nor Hell" af Volbeat. Heldigvis er der folk i mit netværk, både venner og familie, som godt kan lide Volbeat' musik, så her er jeg ikke helt alene. Min kæreste, Anton, kan også rigtig godt lide deres sange og når de bliver smidt på anlægget i bilen, så får den altså ikke for lidt. Så skråler vi sammen og det er sådanne ting som skaber minder og gode tanker når man hører sangen. Jeg har ingen speciel grund til hvorfor jeg holder sådan af den sang - det gør jeg bare! Lyt til den her; https://www.youtube.com/watch?v=Uk-l4W8pYsw


10 SANG ➜ "Body Like A Backroad" af Sam Hunt er også værd at have på sin playlist. Denne sang smider jeg typisk på, når solen skinner og jeg er i godt humør - så kan den nemlig lige booste mit humør til at være endnu bedre. Den er sommeragtig og jeg elsker at høre den i bilen, når jeg kører igennem min dejlige by eller når jeg kører rundt nede på havnen. Jeg kom tilfældigvis til at høre den, da jeg hørte radio i bilen. Der kørte på et tidspunkt sådan noget hos P3, hvor at hvis man havde glemt titlen på sangen eller ikke vidste hvad sangen hed, kunne man komme med en kort beskrivelse og så ville de finde sangen. Den dag var der tilfældigvis en som ledte efter Body Like A Backroad. Lyt til den her; https://www.youtube.com/watch?v=Mdh2p03cRfw


Jeg håber at du kun bruge nogle af disse sange til noget. Måske mangler du lidt nyt musik (selvom du sikkert kender noget af det i forvejen). Du skal også være velkommen til at benytte dig af min playlist på Spotify, som bliver opdateret engang imellem, når jeg falder over nogle gode sange! Du får link til min playlist her; https://open.spotify.com/playlist/6Fsrxf2iZF2Ah3abe9tPdy

1 kommentar:

  1. Hej venner, jeg hedder Jørgensen Sørensen, jeg er fra Herning Danmark, jeg er her for at sprede de gode nyheder til de nødlidende. Jeg var deprimeret, da min kone forlod mig efter en anden mand, fordi jeg blev bedt om at stoppe med at arbejde, fordi jeg havde kræft, og jeg blev knust . Hun fjernede min eneste datter, så min eneste mulighed var at dø, jeg forsøgte at ringe til hende, men hun ignorerede mig, jeg sendte hende tekstmeddelelser og pludselig svarede hun og bad mig om ikke at ringe eller sms hende mere, så en dag kommer jeg i kontakt med en min ven på facebook og jeg forklarede alting for ham, og han fortalte mig også, at han havde de samme problemer før, og han introducerede mig for en stavebesøg kaldet Drigbinovia, han sendte mig sine personlige e-mail-kontakter doctorigbinovia93@gmail.com Jeg kontaktede ham og han svarede mig hurtigt forklarede jeg mine problemer for ham, og han sagde, at jeg ikke skulle bekymre mig for, at han havde gjort det for så mange mennesker, at jeg er en mand, der aldrig troede på stave, men jeg besluttede at prøve det, han forsikrede mig 24 timer om at lade trylleformularen og helbrede mig også mod kræft og få mig et bedre job, og pludselig sendte han mig medicinen mod min sygdom, jeg tog det bare 2 dage, og jeg var fri, jeg troede aldrig på mine øjne næste dag, nogen bankede på min dør og jeg var ikke forventede nogen den dag pludselig var det min kone, hun bur St i tårer, og jeg kunne ikke bære det, hun bønfaldt mig og bad om min tilgivelse straks. Jeg modtog et opkald fra mit firma, hvor jeg havde arbejdet i årevis, jeg blev forfremmet som manager for GFNorte comapny i Danmarks by. Hjælp mig med at takke Drigbinovia for genoprette alt, hvad jeg har mistet før, så vil jeg rådgive enhver, der har behov for hjælp til at kontakte Drigbinovia, du kan også whatsapp ham på hans personlige nummer +2348144480786 må Gud velsigne dem, der tager tid at læse dette vidnesbyrd held og lykke

    SvarSlet